У фондах Волинського краєзнавчого музею зберігаються копії з медальйонів відомого російського медальєра Федора Петровича Толстого (1783 – 1873), присвячені подіям Вітчизняної війни 1812 року і кампаній 1813 – 1814 рр.
Він створив справжні твори мистецтва, над якими працював більше двадцяти років, і які відтворюють події війни. У 1814 р. він виконав свій перший медальйон майбутньої серії «Родомысл девятого на десять века» (ХIХ-го століття), який отримав визнання в Росії та за кордоном. У червні 1816 Ф.П. Толстой звернувся до президента Академії наук з пропозицією за підтримки Академії виготовити ще 19 медальйонів, малюнки яких представив для розгляду. Академія наук спільно зі спеціальною комісією Академії мистецтв схвалили малюнки, і Толстой приступив до роботи. Було виконано 19 воскових барельєфів діаметром 155 мм. У 1836 р. він додав до своєї серії 21-й. Медальйони виготовлені з рожевого воску на чорних аспідних дошках; пізніше з них були вирізані штампи і відлиті гіпсові зліпки на блакитному тлі. Толстой втілив героїчні перемоги російського війська в ідеальних формах мистецтва давньогрецького стилю. Художник не розповідає про події, не показує подвиг окремих героїв, полководців, він створює узагальнений образ певної історичної події. Медальєр в алегоричних образах відобразив патріотизм і мужність народу, який відстояв незалежність своєї Батьківщини.
Серія принесла Толстому світову славу. Копії медальйонів у колекції Волинського краєзнавчого музею представлені 20 екземплярами. Вони мають форму тарілки з восьмикутними краями, в центрі якої рельєфна сюжетна група. Виконані копії методом гальванопластики, при якому абсолютно точно відтворюються форми оригіналів. Матеріал – чиста мідь, піддана шліфуванню, патинуванню і покрита спеціальним захисним лаком. Копії медальйонів виготовлені на початку 80-х років ХХ ст. на одному із заводів Ленінграду і передані до музею Б. С. Ліпнером у 1982 році.
Список скорочень: ВКМ – Волинський краєзнавчий музей; інв. – інвентарний.
1. «Родомысл девятого на десять века»
В центрі медальйону - профільний портрет Олександра I, поданий під виглядом Родомисла. Родомисл – бог древніх слов”ян, який був символом мудрості, хоробрості, чесності. Олександр I зображений у шоломі зі списом у правій руці і щитом біля лівого плеча. По краю щита представлена битва під Лейпцигом. Вгорі по колу напис: «Родомысл девятого на десять века», внизу напис: «THEODORUS COMES DE TOLSTOI FORMABAT ET SCALPEBAT MDCCCXIV». Розмір: d – 17,7 cм, 21,7 cм. ВКМ, інв. № Р4 – 1158.
2. « Народное ополчение»
В центрі медальйону зображення жінки, яка уособлює собою Росію. Лівою рукою вона спирається на щит із зображенням державного герба, а правою вручає мечі: дворянину (воїн у шоломі), купцеві (бородатий старець на задньому плані), селянинові (юнак у середині групи). Складені біля ніг жінки мішки з коштовностями демонструють пожертви від населення країни для оборони Батьківщини. Внизу рельєфний напис: «Народное ополчение 1812», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1816». Розмір: d – 17,7 см, 21,5 см. ВКМ, інв. № Р4 – 1159.
3. «Битва Бородинская»
На медальйоні зображено епізод з битви. Російський воїн в слов’янських обладунках зі списом і щитом у руках протистоїть натиску ворогів. Внизу рельєфний напис: «Битва Бородинская 1812», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1817».Розмір: d – 18,3 см, 21,6 см. ВКМ, інв. № Р4 – 1160.
4. «Освобождение Москвы»
На медальйоні – Москва в образі жінки на руїнах. Біля її ніг лежить якір – символ надії та щит з гербом Москви. Справа від неї – фігура воїна, який готується вразити ворогів. Один із них, вбитий, упав до ніг Москви. Другий рятується втечею. Внизу рельєфний напис: «Освобождение Москвы 1812», «Изобрел и работал граф Федор Толстой1814». Розмір: d – 18,3 см, 21,6 см. ВМ, інв. № Р4 – 1161.
5. «Бой при Малом Ярославце»
В центрі медальйону зображено поєдинок між російським та французькими воїнами. Російський воїн у кольчузі, шоломі, зі щитом відбиває удари ворога. На землі лежать меч, французький орел і щит, що символізують поразку наполеонівської армії. Внизу рельєфний напис: «Бой при Малом Ярославце 1812», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1816». Розмір: d – 18 см, 21,2 см. ВКМ, інв. № Р4 – 1162.
6. «Сражение при Березине»
В центрі медальйону – російський воїн у слов”янському одязі правою рукою вказує на поле битви, вкрите трупами воїнів, коней, кинутою зброєю. Внизу рельєфний напис: «Сражение при Березине 1812», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1820». Розмір: d – 18,2 см, 21,7 см. ВКМ, інв. № Р4 – 1163.
7. «Трехдневный бой при г. Красном»
На медальйоні – російський воїн вражає мечем ворога, який втікає, на його щиті зображено герб французької імперії. Про перемогу російського воїна свідчать два мечі в лівій руці, за ним на колінах - двоє полонених. Біля ніг російського воїна уламки меча, шолом і прапор. Внизу рельєфний напис: «Трехдневный бой при г. Красном 1812», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1819». Розмір: d – 18,2 см, 21,7 см. ВКМ, інв. № Р4 – 1164.
8. «Бегство Наполеона за Неман»
В алегоричній формі показано сюжет: оголений старець опирається на урну, з якої тече вода, – уособлення річки Німан. Ноги його у кайданах, які відображають нерухомість скутого льодом Німана. Залишки великої армії Наполеона (в образі галльського воїна) рятуються втечею. Внизу рельєфний напис: «Бегство Наполеона за Неман 1812», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1820». Розмір: d – 18,2 см, 21,3 см. ВКМ, інв. № Р4 – 1165.
9. «Первый шаг Александра за пределы России»
В центрі медальйону зображений вершник Олександр I, який тримає в одній руці меч, в іншій - щит з масонським знаком. Над ним ангел з лавровим вінком у руках. Внизу рельєфний напис: «Первый шаг Александра за пределы России 1813», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1821». Розмір: d – 17,8 см, 21,5 см. ВКМ, інв. № Р4 – 1166.
10. «Сражение на высотах Кацбахских»
Зображено сцену бою між російським і французьким воїнами. Внизу лежать убиті воїни. Нижче рельєфний напис: «Сражение на высотах Кацбахских 1813», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1823». Розмір: d – 18,1 см, 21,7 см. ВКМ, інв. № Р4 – 1167.
11. «Бой при Кульме»
Сюжет медальйону присвячений битві в Богемії, яка продемонструвала силу і боєздатність російської армії. На медальйоні лише дві фігури. Російський воїн забирає у переможеного ворога меч. Внизу рельєфний напис: «Бой при Кульме 1813», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1824». Розмір: d – 17,7 см, 21,3 см. ВКМ, інв. № Р4 – 1168.
12. «Сражение при Бриене»
В центрі медальйону – російський воїн заносить спис над ворогом, який захищаючись підняв руку з щитом. Внизу рельєфний напис: «Сражение при Бриене 1814», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1822». Розмір: d – 18 см, 21,5 см. ВКМ, інв. № Р4 – 1169.
13. «Тройственный союз"
Сюжетна група символізує приєднання у 1813 році до Росії Прусії та Австрії. На медальйоні зображено три воїни, двоє обмінюються рукостисканням. Внизу рельєфний напис: «Тройственный союз 1813», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1823». Розмір: d – 17,8 см, 21,5 см. ВКМ, інв. № Р4 – 1170.
14. «Освобождение Берлина»
Медальйон присвячений знаменній події – звільненню Берліна від французів російськими військами. На медальйоні зображено російського воїна з мечем і жінку, до ніг якої схилився юнак, що розриває ланцюг. Внизу рельєфний напис: «Освобождение Берлина 1813», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1824». Розмір: d – 17,8 см, 21,5 см. ВКМ, інв. № Р4 – 1171.
15 «Битва при Лейпциге»
На полі битви зображено російського воїна, який однією рукою спирається на зв’язані бердиші; у другій простягнутій руці – щит, на якому сидить орел. Внизу рельєфний напис: «Битва при Лейпциге 1813», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1824». Розмір: d – 17,8 см, 21,3 см. ВКМ, інв. № Р4 – 1172.
16. «Освобождение Амстердама»
Медальйон присвячений вигнанню російськими військами у 1813 році французів з Нідерландів і Амстердаму. Зображено російського воїна з мечем, піднятим над головою ворога. Поряд жінка, яка опустилась на одне коліно. Біля них – шолом та щит. Внизу рельєфний напис: «Освобождение Амстердама 1813», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1825». Розмір: d – 17,8 см, 20,8 см. ВКМ, інв. № Р4 – 1173.
17. «Переход за Рейн»
В центрі медальйону – російський воїн з піднятим мечем і щитом в руках. Внизу урна з водою, що ллється – символ Рейну. Біля урни – чоловіча фігура з веслом. Внизу рельєфний напис: «Переход за Рейн 1813», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1825». Розмір:d – 18 см, 21,5 см. ВКМ, інв. № Р4 – 1174.
18. «Сражение при Фер – Шампенуазе».
В центрі медальйону – вершник зі списом, внизу - воїн з мечем, що опустився на коліно. Нижче рельєфний напис: «Сражение при Фер – Шампенуазе 1814», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1830». Розмір:d – 17,8 см, 21 см. ВКМ, інв. № Р4 – 1175.
19. «Покорение Парижа»
Зображено російського воїна, який тримає лаврову гілку переможця. Перед ним опустилась на коліна жінка з ключами від Парижа. Внизу рельєфний напис: «Покорение Парижа 1814», «Изобрел и работал граф Федор Толстой 1833». Розмір: d – 17,8 см, 21 см. ВКМ, інв. №Р4 – 1176.
20. «Мир в Европе»
В центрі медальйону зображена Росія в образі жінки в національному костюмі. Вона тримає руку над ангелом, що опустився на коліно. Розмір: d – 18,3 см, 21,5 см. ВКМ, інв. № Р4 – 1177.
Копії медалей Ф. П. Толстого є не лише частиною музейної збірки, але й пам’яттю про славне минуле.
Наталія Карабін, містоЛуцьк